Spyder micromultihull konstruerad av Malcolm Tennant från New Zealand
Spyder micromultihull is born
- År 1986 byggdes ett par likadana katamaraner på Chalmers universitet av två teknikstudenter med tidigare erfarenhet av att bygga båt, de hade även stöd av engagerad och kunnig lektor på universitetet. Båtbyggeriet beskrivs på Martins hemsida som har mycket annan teknisk information om konstruktioner.
- Martin fortsatte att utveckla sin katamaran medan den andra (Juguete II) "stod stilla" och hamnade i Vänern vid sekelskiftet. Jag övertog den mycket förtjust år 2008 och insåg fort att den behövde omvårdnad och förbättringar.
Scarlattikvarten skapas
Renoveringar och förbättringar
Mindre reparationer hade räckt, men eftersom jag varit båtbyggare (både trä och plast) satsade jag på större renoveringar som sträckte sig över en lång tid.
Det första som gjordes var att byta ut vissa delar vid sittbrunnar. Durkar, bänksitsar och skott föröver av plywood förnyades. Alla genomföringar avlägsnade och däcket slipades rent. Även andra förbättringar gjordes vid balkfästen, sittbrunns skydd m.m.
Allt detta fick nya skikt av 160 g twill/epoxy samt att alla genomföringar återmonterades med specialtätning. Däcket målades med special variant av polyuretan inkluderat halkanix pulver. Nya trampolin-nät och fästmetoder för dessa installerades. Trailern förbättrades och fick stödben framtill.
- Nästa stora renovering gällde skrovens utsidor där allt slipades ned och täcktes av nya lager glas/epoxi. Under vattenlinjen förstärktes botten och stävar med 400g biax och ytterligare lager kring svärdsöppningar tillkom. Hela skrovens bordläggning täcktes sedan med 320 g Biax/epoxy.
För att lättare kunna föra samman skrov över mastbalk tillverkades rostfria vagnar och bottenstöd.
- Akterns nedre del och roderfästen förändrades för undvika vissa bultfästen och att kunna greppa aktern. Botten under vattenlinje målades med grundepoxi, lackade ytor med polyuretan och däcket målades igen. Något år senare ändrade jag aktern och roderdetaljer åter igen. Denna gång konstruerades handtag för att kunna ta sig upp/ner i havet samt att den nedre delen blev en förlängning av skrovets akter.
För att ensam klara montering av skrov m.m. skapade jag flera hjälpmedel, bl.a. de två rostfria vagnarna som gjorde det lätt att flytta ett skrov sidledes. Trailern har förbättrats flera gånger för att lätt kunna hantera skroven på ett säkert sätt. Trailern har nu nya däck liksom på de kärror som skroven ligger i
- En större förändring var att jag byggde däcksplattor. De tillverkades av Divinycell H60 med hållfasthetsberäkningar från DIAB.
Kanter på plattorna fick 4 lager av 600g UD remsor, lagda en kant i taget med formbrädor klämda runt plattan. Alla genomföringar består av glasfiberrör. Ytorna täcktes först med 450g bidiagonal och därefter med 440g unidirectional glasfiber.
Undertill gjordes balkar och fästen till en ny motor gondol. Gondolen tillverkades av tunn Bonucell med 320g biax glas. Att blanda färg och bygga gondol
Undersidan av däcksplattor är målad med grundepoxi enbart för att man ska kunna laminera enkelt vid behov. Översidan är grundad med infärgad epoxi sedan täckt av polyuretanlack i olika kulörer (torrpigment) samt med halkanix pulver i de sista lagren. Laminering av nytt däck
- Jag upptäckte en märklig skada efter ett kraftigt regnande. Skroven stod på land med fören nedåt så att vatten inte kunde rinna ut akteröver. Vattentrycket pressade in H2O genom några mikro hål i sittbrunnens vägg.
En liknande skada uppkom för länge sedan på samma ställe (vilket åtgärdades) och nu förstår jag hur vatten kunde ta sig dit det inte ska vara. Normalt rinner allt vatten ut från sittbrunnar och "ankarboxar", inga skador har uppstått under alla dessa år.
Det påverkade bindning mellan bordläggning och laminering på vissa begränsade delar. Utvändigt var skroven redan helt skyddade. Detta medförde att jag gjorde en omfattande renovering av alla inre ytor i sittbrunnar och även i de främre lastutrymmen. På insidan sittbrunn avlägsnades laminat på väggytan och även på en större yta utvändigt. Dessa ytor fick nya laminat och flera andra förstärktes. Bordläggningen av trä var fullkomligt oskadad men jag gör hellre mer än att minimera lagningar.
Tunneltält
Många större arbeten har gjorts inuti ett specialtält med pressenning som släpper in ljus. Det skapades för att passa Juguete med alla sina tillbehör uppe på trailern. Om en kommande ny ägare till katamaranen skulle ha behov av att sådant tält så kan jag tänka mig ett lågt pris.
Finito once again
Det sista jag gjort efter att båten tagit upp 2023 är att se över några lackade ytor, genomföringar och att slipa ned all bottenfärg. Jag hade provat en typ som tyvärr fungerade dåligt i våra vatten.
Questions via mail Hans Nilsson