Information om Juguete II katamaran
- Built 1986 in NM Epoxy and American red cedar
- LOA 8 m, W 5 m, draught 0,25/1,2 m, weight 890 kg, 2 berths in each hull
- Main 25 m2, jib 11 m2, spinnaker 40 m2 (and storm jib 3,5 m2)
- Mast height 10,4 m
- Utombordare Torqueedo travel 1003 cs engine
Bilder på det mesta av tillbehören
Juguete är byggd 1986 och är designad av Malcolm tennant (pdf). Modellen heter Spyder MkII och det finns ett dokument (pdf sid 10-12) som bl.a. innehåller en intervju om Spyder.
Samtidigt med Juguete byggdes en systerbåt Scarlattikvarten. Martins hemsida finns mycket information om byggnationen, tankar kring modifieringar och tekniska djupdykningar.
Om Motor Torqueedo 1003 CS med förlängningskablar
Tack vare 5 m lång förlängningskabel till rorkult kan man reglera motor på avstånd. För att även lätt kunna rikta om motor finns även ett förlängningsbart skaft som sitter stabilare än torqueedo rorkult. Ett system för att kunna dra upp propeller maximalt från vattenyta under segling regleras från motorgondolen.
- En laddning av litiumjon batteriet håller länge, minst för tre besök i hamnar. Motorns kraft räcker absolut till en lättdriven båt som Juguete. Den är ju också menad för segling, inte att gå för motor under mycket långa sträckor som vissa andra gör.
-
-
Gondolen tar emot Torquedo motor samt ett extra blybatteri som är väl förankrat. Det finns möjlighet att låna ström både från bly och litiumjon batteriet med installerade samt extra kopplingar. För att hålla reda på blybatteriets tillstånd följer ett mätinstrument med. Bilder av motorgondol och Torqueedo
Underhåll och underhållning
Alla båtar behöver underhåll. Då jag övertog Juguete 2008 ville jag att den skulle bli i perfekt tillstånd. Under mina år har både båt och trailer förbättrats och är i väldigt bra skick. De material som använts är de samma som den byggdes i, epoxy som bindemedel och polyurethan som lack. Detaljer om underhåll och förbättringar finns på CREATE
- Vikt av skrov kalkylerades efter resultat från ett kranlyft, det blev 230 kg per skrov. De nya laminaten som täcker hela skroven ökade vikt med mindre än 18 kg. Totalt har alla förändringar, som nytt däck och gondol, laminat m.m. ökat vikt hos båt med ca 85 kg. Inkluderar man tillbehör som ankare, kätting, rep, segel etc ökar vikt med ytterligare 100-200 kg. Juguete känns som en mycket lättdriven båt och påverkas inte märkbart av några kg mer.
- Det finns massor av bilder från hur Juguete har hanterats vid sjösättningar, mastning, segling, renoveringar och annat. För att stötta mitt minne har även gjorts en del instruktioner eftersom jag gör allt ensam numera, förutom att segla. Det gör däremot Martin ofta med sin Scarlattikvarten, här finns några intressanta
video
- Denna sommar provade jag att installera en dinge på däck som skulle tåla vind, det gick bra. Ett gammalt fjällräven tält passar perfekt på däcket om man vill ha väderskydd. Det finns säkerhetsband (oanvända Wichard Lyf´Safe) som jag gjorde bindnings punkter till som kan användas med rätt flytvästar och Baltic-safetylines
Finito
Det sista jag gjort efter att ha tagit upp båten 2023 är att se över några lackade ytor, genomföringar och att slipa ned all bottenfärg. Jag hade provat en typ som tyvärr fungerade dåligt i våra vatten.
Questions via mail Hans Nilsson
Where Juguete is resting (new window at google maps ) Båstad
Slak lina 2010
Jag brukade lägga Juguete långt från bryggan, ibland lite väl långt - men det går ändå.
Stillsam segling 2010
Min dotter styr i en sommarbris och jag hämtar mat. Trots detta
lugna väder kunde man uppleva häftig acceleration